Když veršuješ působí to na lidskou psychiku podobně jako hudba nebo humor. A kdo se rád nesměje.
Zarývá se do paměti, především u krátkých sloganů nebo rýmovaných mnemotechnických pomůcek
(tzn. je jednodušeji zapamatovatelná), povzbuzuje představivost, rozvíjí fantazii, vyvolává emoce.
Těchto vlastostí dosahuje rým především díky kontrastu dvou prvků: prvku očekávání a prvku překvapení.
Fonetická složka rýmu zajišťuje predikabilitu, kdy si na základě akustického souznění mozek zařadí předpokládané
rýmující se slovo jako kamínek do mozaiky. S tímto očekáváním se pak střetává moment překvapení dosažený použitím
neočekávané sémantiky, tedy volbou slova s překvapivým a nečekaným významem.
Klasický (koncový) rým je vytvářen zvukovou shodou na konci veršů, především v poslední slabice obou rýmujících se slov (tzv. strany rýmu):
"Pouze rýmy na konečku
vytvářejí vtipnou tečku."
S výjimkou jednoslabičných slov je k foneticky kvalitnímu rýmu zapotřebí shoda ještě v předposlední samohlásce obou stran.
Rozdíly v délce (tzv.kvantitě) rýmujících se slabik nemají na kvalitu rýmu příliš velký vliv:
"Ač nemáme čárky rádi,
mít je ve verších nevadí."
O něco rušivěji působí neúplná shoda vokálů - dvojice i/y, y/ü, e/ě. Ani dokonalá shoda v samohláskách (asonance) však ještě
neposkytuje dobrý rým, není-li doprovázena také shodou nebo alespoň podobou odpovídajících souhlásek:
"Samohlásky ač bohaté,
jsou jen prostá asonance."
Shoda ve více než dvou posledních slabikách je již nadbytečná, takové rýmy jsou označovány jako přeplněné:
"Ještě, žes včas přepl nit,
mohls člunek přeplnit!"
Sloka neboli též strofa je sdružení více veršů do logického celku. Sloky se v básni oddělují odřádkováním a mezi verši různých slok zpravidla nebývají rýmové vazby. Chceme-li popsat formát básně, bývá zvykem označovat vzájemně se rýmující verše stejnými písmeny latinské abecedy.
Zejména začínající autoři se snaží každý vynalezený rým co nejdříve "prodat" tím, že jej uplatní hned v následujícím řádku. Takovému řazení se říká sdružené verše a je charakterizováno formátem AABB:
"Sdružené verše si obvykle zvolí
sdružení rodičů a přátel školy.
My, co jsme odrostli, už nejsme žáci,
radši se sdružujem po restauracích"
Vice se dočtete v příloze pdf "Funkce rýmů".